Selasa, 10 November 2015


<<< SAKIT LUTUT & SAKIT SENDI >>>


Seringkali kita dengar mak ayah di kampung mengadu sakit lutut dan sakit sendi terutamanya kalau naik tangga ataupun nak solat. Pergerakan mereka terbatas lebih-lebih lagi jika dah berumur, maklumlah orang tua ni kadang-kadang lebih aktif dari orang muda hihi Berkebun, angkat batu la kayu la, hmmm memang tak pernah duduk diam.

Selalu nampak orang tua susah nak naik tangga akibat sakit lutut kan?
Tanda-tanda sakit lutut adalah seperti sendi menjadi sakit apabila digerakkan atau disentuh. Kedengaran bunyi dan geseran semasa bergerak. Tanda-tanda ini menunjukkan kehilangan lapisan rawan pada permukaan sendi lutut. Semakin berusia, tulang mula akan reput kerana kurang kalsium dan menyebabkan sakit lutut.

Sakit lutut adalah antara sakit sendi bukan sahaja sering dialami oleh orang tua malah pelbagai peringkat umur. Namun bukan semua sakit lutut itu berpunca dari masalah yang sama. Aktiviti-aktiviti harian menjadi terbatas seperti mencangkung, melutut, duduk di atas bangku, naik tangga dan kadang-kadang sakit tersebut menjadi bertambah serius.Orang tua yang mula sakit lutut akan merasa sakit dan sukar untuk bangun dari kerusi dan mula berjalan.

            Sendi lutut yang sihat vs Osteoarthrits




Antara masalah sakit lutut:

1. Sakit apabila hendak naik turun tangga, mencangkung atau solat . Sakit lutut sebegini kerap berlaku pada kaum wanita, terutama yang aktif berkerja serta menjaga rumah tangga. Puncanya adalah dari kepala atau tempurung lutut.

2. Lutut sakit, bengkak dan membengkok Akibat kehausan selaput rawan lutut boleh menyebabkan lutut sentiasa sakit, bengkak dan membengkok.

3. Lutut bengkak dan sakit kerana Kecederaan lutut akibat cedera semasa bersukan atau kemalangan jalan raya boleh menyebabkan kecederaan serius kepada ligament atau struktur lain di dalamnya.

4. Lutut sering terpelecok akibat kecederaan yang dahulu Akibat kecederaan sukan atau jalanraya beberapa minggu atau bulan sebelumnya kini lutut menjadi tidak stabil dan senang terpelecok menyebabkan seseorang itu terbatas untuk melakukan akitiviti-aktiviti sukan lasak.
Penyakit lutut / sendi boleh reda dengan sapu gel amani. Gel amani bukan sekadar melegakan bisa dan bengkak bahkan sekali gus merawat masaalah lutut. Gel Amani terbukti telah menyembuhkan penyakit lutut/sendi ramai pengguna. Kelebihan penggunaan gel amani dalam rawatan lutut/sendi semudah sapu sahaja.

GEL AMANI berfungsi memecahkan darah beku yang menyebabkan aliran darah terganggu. Gel Amani mampu menghilangkan bengkak setelah darah mengalir normal. Gel Amani yang mengandungi dmso ini mudah meresap ke dalam otot diakui berkesan oleh pengidap penyakit lutut/sendi yang telah menggunakannya.Insyaallah....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan